Vi har det bra!

För ett tag sen spelades Vm i handboll här i Sverige. Jag var på en av matcherna och en sak som jag reagerade på var att vid allas stolar låg det en papperskylt som det stod mål på. Vek man denna på ett speciellt sätt kunde man använda den istället för sina händer när man ville klappa. Min första tanke var: "Gud vad bortskämda vi är här i Sverige. Kan inte ens använda våra händer till att klappa." Haha nu förstår ju jag också att den mer låg där i ett reklamsyfte än "klappsyfte" men ändå.

Jag vet inte hur många plaster det finns i arenan eller hur många matcher som spelades men det blir flera flera tusen papperslappar. Som trycks upp och slängs efter ca 1 timme.

Ibland reagerar jag på hur slösiga vi i västvärlden är! Hur mycket saker vi tar för givet utan att ens reagera. Vi tycker upp massa klapplappar som bara slängs, medan i vissa länder finns det inte ens papper för barnen att skriva på i skolan?

Något "slösigt" jag inte klarar av att se, är när folk som ska dricka vatten och vill ha det kallt, sätter på kranen och spolar i flera minuter. En gång såg jag en dokumentär om folk som grävde i 1 VECKA för att få lite vatten. Vattnet dom kom åt var brunt och slemmigt. Men dom klagade inte. Vatten är vatten. I Sverige vatten inte vatten om det inte är riktigt kallt och gott!

Jag menar inte att vi ska ändra hela vår värld och "offra vår sätt att leva" för att det finns folk som har det sämre. Men vi kan ju iaf stanna upp och tänka efter ibland. På hur lyckliga vi faktiskt är och hur bra vi har det!



/Tanja

Kommentarer
Postat av: Britt

Bra sagt och tänkt! Vi har det så bra här i västvärlden, vi tar saker för givet såsom, sjukvård, tak över huvudet, elekricitet, rent vatten,( nu ska vi t.o.m ha blått vatten i toan när vi spolar så det ska se frächt ut!)m.m. Ibland måste vi stanna upp och tänka lite...och vara tacksamma för att vi bor här i Sverige. Kanske dela med sig lite av allt det vi har. Skänka en slant eller bidra med lite idella krafter ihop med någon biståndsorganisation. Bara en tanke..

2011-02-08 @ 13:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0