Bröllopsplanering

Jag fick förfrågan att skriva ett inlägg och tipsa lite om hur jag gick till väga när jag planerade mitt bröllop.. Så jag kör på det, med risk på att det blir uppdelat i fler inlägg eftersom jag säkert kommer på mer senare..
 
Vi förlovade oss i Oktober 2010. Sen bestämde vi oss för att gifta oss den 25 Juni, 2011 (midsommardagen). Så jag hade 9 månader på mig att planera, vilket verkligen behövs!
 
Det första vi gjorde var att boka kyrkan. Sen var det ju att sätta sig ner och räkna ut hur mycket gäster som skulle bjudas, eftersom de flesta lokaler har en gräns på hur mycket personer som får vistas där.
 
Vi bjöd ca 300 gäster och räknade med att minst 250 skulle komma, så vi behövde en stor lokal!
De flesta lokalerna i Helsingborg tar max 100 personer, så det blev att vi hyrde folkets park i Hasslarp (10 minuter från helsingborg).
 
Innan man hyr lokal ska man också tänka ut om man ska hyra ett ställe där dom fixar maten och allt så man betalar per kuvert, men vi bstämde oss fr att bara hyra en lokal på "kallhyra" och fixa ALLT själv!
 
Vi var ute i god tid med att skicka ut inbjudningar för vi har släkt och vänner från typ hela världen som ska hinna boka resa plus att det var ju på midsommardagen! Så vi skickade ut inbjudningarna i Januari/Februari redan och bad om svar senast slutet av April månad. Jag skapade en egen E-mail adress bara till bröllopet där de som inte ringde och svarade kunde maila istället! Det var superbra för hade man använt sin egen mail så kan det lätt hända att något mail försvinner i mängden av alla andra.
Vi beställde inbjudningskorten från http://www.optimalprint.se/, även här, jättebra sida! Som skickade ordern snabbt! Tror att det tog ca 7-8 arbetsdagar att få ordern.
 
Jag hade redan en bild i huvudet hur alla dekorationerna skulle se ut i lokalen och nu gällde det bara att hitta allt! Men jag märkte att det blev väldigt dyrt att köpa alla saker i Sverige, så jag hittade en SUPERBRA sida på internet, en Amerikansk sida som skickade saker till sverige. Där köpte jag allt från stolsöverdrag, dukar till askarna att lägga choklad i till gästerna. Sidan heter http://www.efavormart.com/ och jag beställde i 3 olika omgångar varav de inte missade en enda sak!och sakerna kom inom 2-3 veckor efter beställning! Tänk dock på att tullskatt och andra tullavgifter på sammanlagt 25% tillkommer på beställningar från USA!
 
Lokalen vi hyrde hade inte riktigt de borden och utbudet av tallrikar och glas som bilden i mitt huvud. så det blev en runda till http://www.festotalt.se/ för att hyra stora runda bord, tallrikar, bestick, vinglas.. ja allt sånt! Där fick vi hyra allt för ett väldigt bra pris och sakerna levererades 2 dagar innan bröllopet och hämtades upp 2 dagar efter, så vi behövde itne skynda med allt! Sen behövde man inte heller diska utan tallrikarna skulle bara skrapas av och sen fixade de diskning! Först tänkte jag spara in pengar genom att hyra den billigare servisen men ångrade mig och la ner pengar på att hyra den finaste! och OJ! jag ångrar mig absolut inte!!
 
Så här såg et av borden ut efter det var dekorerat..
 
 
Som ni ser var temat ivory och lila.
 
Först ville jag ha lite mer dekorationer på bordet, men eftersom maten skulle serveras på fat på borden så fanns det inte mer plats. Man ser inte exakt på bilden men där ligger lila silkes-rosblad och små genomskinliga "diamanter" även de inköpta på den amerikanska sidan.
 
Sen var nästa problem de fula väggarna!!! Hur skulle det lösas?? Jag åkte till Bauhaus och köpte vit fiberduk.. Det var ganska bra pris, sen köpte även lite på ÖB...
Så här täckte vi väggarna..
 
 
 
På fotot lyser det igenom men det såg bättre ut i verkligheten..
 
Sen på väggen bakom vårt bord så försökte vi täcka det mesta men allt gick inte så fick leva med det! Den spygröna väggen!!
 
 
Det syns inte på bilden, men på honnörsbordet hade jag och Tanja köpt lite glittrigt ivory och lila papper där vi klipte ut små hjärtan med hjälp av en hålslagare med hjärtformer.. Detta var jobbigt, men det blev fint på bordet!
 
Detta blev ju långt och jag är långt ifrån färdig.. Jag får fortsätta i ett senare inlägg =)
Hoppas detta kan hjälpa med nåt iallafall!
 
Men det viktiga när man planerar bröllopet!! Om någon annan säger att det inte går eller något i den stilen! LYSSNA INTE! Kämpa! Det är ditt bröllop! Det är du som drömt om det! Inte någon annan, Du och din man bara!
 
/Selma
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh det här inlägget var toppen!:) tack

2012-12-09 @ 13:54:55
Postat av: Anonym

Tack! Har märkt många lokaler är fula i färg så det blir verkligen en utmaning, men du lyckades bra tycker jag :))

Svar: Ja! Men sån fiberduk funkar bra! Det är lätt att jobba med och kostar in mycket alls!! Förstår inte varför de inte har allt i vitt när de hyr ut lokaler till bl.a. bröllop.. hade varit mycket bättre!!
tanjaselma.blogg.se

2012-12-09 @ 17:38:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0