Högre än alla himlar - Louise Boije af Genäss

När jag gick i skolan skulle vi alla välja att skriva om en svensk författare och en av dennes böcker. Jag valde Louise Boije av Gennäs, läste en bok och blev fast. När jag lämnade in uppgiften hade jag läst alla hennes böcker. Hon var (är) en av mina favoritförfattare.
Då förstår ni att jag blev väldigt ivrig att läsa hennes senaste bok, Högre än alla himlar.

Boken handlar om ett kompisgäng i Stockholm. Man får följa dom från nyårsafton 1999 till hösten 2003. man få rläsa om deras förhållande, misslyckaden och öden.

Tyvärr blev jag väldigt besviken på denna boken!
Boken är superjobbig att läsa med en massa detlajerade beskrivingar och metaforer om och för allt! Jag gillar att läsa enkelt, det behöver inte stå att trädet är grönt och brunt för det vet jag liksom redan.

Så här börjar boken:
"Ett skrimrande istäcke låg över Riddarfjärden likt ett tunt lock av glas på det fyrgradigs vattnet i behållaren Mälaren med dess stillastående, sömniga invånare fyllda av drömmar om somrar som gått och sommrar som skulle komma, över sedan länge glömda båtvrak och myntsamlingar täckta av slam liksom över sjögräsbeklädda sluttningar och kvävvemättade stenbumlingar nere i kolmörkret."

Förstår ni vad jag menar? Jag hoppade över stora stycken i boken hela tiden utan att tappa tråden.
Jag måste ändå säga att ju mer jag läste av boken dessto bättre blev den. man lärde känna alla karaktärer och man ville veta mer om dom och deras liv.

Jag vet inte om jag ska rekomendea denna boken eller inte. Gillar man "krånglig" läsning är denna perfekt, är man inte så glad för att läsa ska man nog inte ge sig på denna bok.


/Tanja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0