Kejsarsnitt

Häromdagen kom jag att tänka på ordet "kejsarsnitt" och att det på engelska heter "ceasarean section". Ceasar var ju Kejsare i Romarriket. Hade det kanske något med saken att göra? Förlöste man kanske kejsare på just detta sätt eller varifrån kommer ordet kejsarsnitt?

Tänkte dela med mig att vad jag har lärt mig efter att ha googlat rundor för jag tyckte det var rätt häftigt.
 
Vi börjar med ordet kejsare. Släkten Ceasar var de mäktigaste envåldhärskare i Romarriket. Alla envåldhärskare i Romarriket som kom efter släkten Ceasar tog titeln "Ceasar" för att visa hur mäktiga de var. Så ordet kejsare är egentligen inget eget ord utan ett efternamn. På den tiden uttalades "ceasar" som "kajsar" därav svenska ordet kejsare.
 
Så till ordet kejsarsnitt. Julius Ceasar införde under sin tid en lag som sade att ingen kvinna fick begravas med ett foster i magen. Man var tvungen att skära ut forstert så att både barn och mamma kunde få en egen viloplats och begravning. Det heter alltså "ceasarean section" och "kejsarsnitt" efter Ceasars lag.
 
Intressant? Känner ni er lite klokare?

Kommentarer
Postat av: sofia - En blogg om tv-serier

sv: Ja det kommer jag ihåg att jag läst, jag vill också se Baby daddy, det är en utav få komedi serier som jag faktiskt gillar :)

2014-11-28 @ 18:21:43
URL: http://seriebloggen.com
Postat av: Fröken.A

Intressant det där! Och lite läskigt nästan.

2014-11-29 @ 07:48:48
URL: http://www.meningsfylleri.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0