Janssons Frestelse..

Jag har ett superdupergott recept till Janssons Frestelse.. Som är en av mina favoriter på julbordet!
Har tyvärr ingen bild på den då jag glömde senast jag tillagade det..
 
10-12 potatisar
5 dl vispgrädde (ingen sån mindre fett, utan rejäl grädde ska det vara)
1-2 burk ansjovis (beroende på hur mkt av ansjovissmaken ni vill ha)
2 gula lökar
ca 50 gram Smör
0,5 - 1 dl ströbröd
 
Hacka löken och stek den till den blir mjuk, ca 5 minuter på medel värme. Häll sedan i spadet från ansjovisen i löken och låt det puttra i 1 minut
Skala och strimla potatisen (Jag strimlar potatisen till lite tjockare än pommes stripes storlek)
Använd en stavmixer och mixa ner ansjovisen i grädden (det går även bra att finhacka ansjovisen och sen blanda in den i grädden om man ej har en stavmixer).
Smörj en ugnsfast form och börja med ett lager potatis sedan lök och lite av grädden, gör om detta i 3 lager.
Skär tunna bitar smör och lägg ovanpå avsluta med att strö på ströbrödet.
 
Grädda i minst 1 timme på 200 grader. Jag brukar grädda i ca 1h20min men ha kolla så det inte bränns. Lägg på aluminiumfolie i slutet om det får för mycket färg, flytta eventuellt ner ett snepp i ugnen.
 
Njut!!
 
/Selma
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0