Midsommar

Midsommar är förbi och semestern är påbörjad!

Midsommar firades i år enligt tradition i kolonin. Vi började med att binda kransar och helt enligt tradition så var barnen och resten av befolkningen helt ointresserade och jag satt själv och fixade. Till slut tvingade jag alla att vara lite intresserade iaf!

Såhär fina blev vi!
Efter maten var det dags för dans kring midsommarstången och än en gång fick jag tvinga barnen. Var är deras känsla för tradition liksom? M försökte springa iväg varje chans han fick. Han ville hellre leka med en betongbil han hittat.

Sen njöt vi av jordgubbar med grädde innan det var dags för 3-kamp. Här behövde jag iaf inte tvinga några barn. Kast med stövel, (kokt) potatis på sked och hoppa säck.

Halvt mörbultade efter 3-kampen begav vi oss hemåt igen. Mamman i familjen nöjd över att checkat av alla traditioner!

Glamping i Strömstad - del 2

Nästa morgon vaknade vi upp kl 4 av att regnet öste ner och det smattrade rejält mot tältet, åskan dånade och blixten lyste upp hela tältet. I 3 timmar regnade det sen oavbrutet. Vi fick lite panik där inne i det fuktiga men torra tältet. Tänk om det inte slutar regna?  Men precis som hela resten av helgen så blev det fint när det väl räknades. När vi halvsovit färdit vid halv 8 hade det slutat regna och solen tittade fram.
När vi kom ut och såg spannen som fyllts på med vatten under natten förstod vi hur mycket det faktiskt hade regnat!
Efter lite frukost i sängen bestämde vi oss för att checka ut och lämna Strömstad då väderleksrapporten visade väldigt ostadigt väder.

Vi styrde bilen neråt landet och stannade i Tanum och deras hällristningar från Bronsåldern. Det var väldigt intressant och organiserat och välskött. Mäktiga hällristningar fick vi se!

Sen hoppade vi in i bilen igen och körde mot Uddevalla. Vi tittade på Charlotte Gyllenhammars utställning på Bohusläns Museum. Vi tolkade den som väldigt feministisk och hur kvinnan trots massa krav och påtryck runt omkring sig ändå reser sig stark!
Vi gick också en liten promenad i Uddevalla men kände inte att det var en stad för oss. Så efter lite Yoggiboost körde vi neråt igen.

Pga att vi tvunget skulle köra inom ett shoppingcenter kom vi fram till mäktiga Bohus fästning endast 45 minuter innan stänging. Vi har lärt oss vår läxa och ska sluta shoppa hela tiden! Vi fick promenera runt fästningen istället för i den.

Jag har fått försmak för Bohuslän och skriver upp det på min "framtida semester - lista"

Ska jag sammanfatta helgen i en mening så är det ett citat av Detti som får stå för det:
"Detta är min "hämta ved - outfit."

Glamping i Strömstad - del 1

Vilken helg vi har haft, jag och Detti. Helt magiskt rofylld och otroligt intensiv på samma gång!

Vi började med att köra 4 timmar uppåt landet till Strömstad för att checka in i vårt glamping-tält. På en 4 timmars bilresa hinner man lyssna på mycket musik! Sommarväder, road-trip och bra musik. Semester och -sommarkänslorna kom över oss!

Stället vi kom till var över all förväntan. Vårt tält låg precis vid flodkanten mellan höga klippor och skog. Jag visste att det skulle vara fint enligt deras bilder på hemsidan men inte ens de bilderna gjorde stället rättvisa!
En bild säger mer än tusen ord och denna bild kan verkligen tala för sig själv!

Såhär glada blev vi!

Det blåste rätt bra vid tältet när vi kom och vi frös faktiskt lite så efter en liten promenad för att utforska området...

...bytte vi om för att åka in till Strömstad Centrum för en liten stadsrundtur med kartan i högsta hugg. Inne i stan sken solen minsann!

Tillbaka vid tältet igen hade det slutat blåsa och molnen sprack upp. Dags för lägereld, gorvgrillning och häng på trädäcket i myskläder hela kvällen. Vi lyssnade på svenska sommarhits och semesterkänslan var på topp!
Vi gick för att hämta ved och fick minsann igång en ordentlig eld själva. Vi börjar bli riktigt bra på naturliv minsann.
Efter en dusch och sen kvällspromenad gick vi och la oss redo för en förmiddag på trädäcket och sevärdheter kring Strömstad. Men riktigt så blev det inte.

Alnarp Slott och parker

Nu är sommaren verkligen här! Hoppas den stannar i 3 månader också!
Detta år njuter jag lite extra av naturen. Jag lägger märke till och uppskattar växter, blommmor och våren och sommarens framfart.
För nån månads sen tittade vi på backsippor i Grevie (även om de hann blomma över) och idag åkte vi till Alnarps Slott och parker för att titta på blåregn, gullregn och en äng av prästkragar.

Blåregnet var på gränsen till överblommat och det var massa folk vid slottet. Det kändes inte så kungligt och ståtligt utan mer som en stadspark ungefär. Vi promenerade istället runt i skogen och hittade Sortiments-trädgården. Här var det lugnt och fridfullt med massa olika buskar, träd och blommor.
I år har jag bestämt mig för att inte bara ha byxor och därmed kritvita ben hela sommaren! Kjolar är inköpta och benen blir väl bruna så småningom också!

Dagen gick så snabbt och när vi skildes åt kändes det som om det gått 10  min bara! Det måste ju vara ett bra betyg?