Måndagsfika

Tänkte bara titta in här snabbt innan jag ska gå och lägga mig. Kl är bara 8 men det blev sent i går kväll. Sverige vann VM-matchen mot Kanada. Det var så spännande och Sverige spelade så bra och är verkligen välförtjänta av guldmedaljen. Dock kom jag inte i sängförrän kl 1 och D vakande kl 5 i morse. Har faktiskt varit väldiugt pigg idag ändå, det blev till och med en fika och liten promenad i stan med Sara efter jobb. Vi börjaade spåna lite smått på sommarens planer. Får se vart det slutar!
Nä nu är det marsch i säng om jag vill vara lika pigg och glad imorgon!

Känner mig rätt omodern nu för tiden. D's gaderob har precis fått sig ett lyft, kanske dags för min nu? Lite roliga tips på något nytt att testa? Vad är sommaren måste?

Ankrace i Lussebäcken

Idag har vi varit på utflykt jag och D. Vi begav oss ner till Råå för att delta i Lions Ankrace. Visste inte riktigt vad det innebär och hade inga direkta förhoppningar men det är alltid kul med en anldening att komma iväg. Jag blev positivt överraskad och vi hade en supermysig dag!

Vi började med att köpa varsitt anknummer. Under tiden vi väntade på starten åt vi vår lunchmatsäck i gräset medan solen värmde oss.
Kl 12 var det sen dags för start. 500 små ankor släpptes ut i bäcken/ån och sen tävlades det om vilken som "simmade" snabbast. Vi följde ankorna och alla barn hejade på. Vår anka var väldigt långsam men vad gör det. När ankorna kommit i mål var det prisutedelning.
Lagom enkel aktivitet men väldigt mysig och D tyckte det var jättekul!

Om 1 timme är det VM-final. Tre kronor möter Kanada. Längtar!!

sommarmorgon

Ville bara titta in och önska er en bra dag (inlägget skulle kommit upp tidigare).Solen skiner och det är sommar i luften. D var lycklig imorse för att han äntligen fick ha sina sommarkläder och jag kan äntligen plantera ut alla plantor.

Yrvakna men glada i den varma morgonsolen!

Myssöndag

I söndags hade vi en riktigt mysig dag jag och D. Vi började med kalas på Busfabriken med massa skoj och bus. När vi bytade buss på vägen hem kom vi på en buss som var ungefär 40 grader varm och både jag och D blev helt vimmelkantiga. D blir åksjuk så jag vågade inte låta honom åka i den varma bussen. Vi hoppade av och började promenera genom stan till nästa hållplats.
: D hade sprungit iväg, vägrat gå själv, eller gnällt. NU:Solen strålade och vi gick där och samtalade.

När vi gick förbi Espresso House och solen sken på uteserveringen satte vi oss och fikade i solen.
DÅ: D hade hoppat upp och ner från stolen, sprungit iväg och vält allt på bordet. NU: D satt länge och fint i stolen och mumsade på sin fika.

På väg hem sen mådde han illa igen på bussen så vi hoppade av 5 hållplatser tidigare och började gå hemåt.
DÅ: D hade gnällt, vägrat gå eller sprungit iväg. NU: D gick framåt och var glad. Vi pratade och skojade.

En väldigt mysig eftermiddag hade vi och jag insåg att D minsann blivit en stor kille!

Liten blir stor

Helgen bestod av en massa "första gången" för D och jag insåg hur stor han har blivit flera gånger om.
I söndags var D bjuden på kalas till Jacob på Busfabriken. Vid hemdags fick alla barn en godispåse. D brukar inte bry sig vad han får och vill ofta hellre ha något av de sockerfria alternativen han är van vid men i söndags ville han hellre prova godiset sa han. Vi har sagt att vi håller oss till sockerfritt så länge det går och det inte påverkar D, att han blir utanför eller ledsen. Så om han nu bestämt sig för godis när alla andra fick det så fick jag helt enkelt bita ihop. Som tur var tyckte han inte om det sa han, bara klubban var god.

En annan stor första gången sak var att han somnade utan nappen på söndagskvällen. Han hittade en Triceratops-gosedjur han ville ha när vi var i affären. Jag sa att den bara kommer fram på kvällen när man ska sova och man saknar sina nappar. Har förberett honom om att när han fyller 3 så slutar vi med napp. D tyckte nog det var lite för lång tid att vänta för att få sin Triceratops så han bestämde sig för att sluta med nappen redan på söndagskvällen. Igår låg jag hos honom till han somnat men ikväll sa han "Jag vill va själv, du kan gå nu". Haha 5 min senare sov han!
Dessutom har han börjat på 3-6 års avdelningen för förskolan. Så stor!

lördag

Vilken lördag vi haft. Fullt upp med mys i det fina vädret.  Vi började morgonen medan det fortfarande var kallt med att åka till biblioteket för lite nya böcker. D fick två nyckelringar av busschauffören och blev så glad!

Väl hemma igen tog vi fram grillen och åt lunch i vår byggarbetsplats till trädgård. Efter det kom Sara och pojkarna förbi och lekte och fikade lite. Så mysigt att bara ses så kravlöst och utan värsta plsnerna, alldeles för sällan.

Nu sitter jag i soffan och äter chips i väntan på Eurovision. Får se hur mycket jag orkar se. Delfinalerna har varit otroligt dåliga!

Stockholm - dag 3

På söndagen hämtade mormor och Stefan upp D och tog med honom till Junibacken och jag och mannen gick på dejt i Kaknästornet. Åkte hissen upp 30 våningar och satte oss och fikade med utsikt över hela Stockholm. Jättemysigt!
Efteråt mötte vi upp D, mormor och Stefan i Kungsträdgården och tog de obligatoriska fotona vid de blommande körsbärsträden innan det var dags att bege sig mot flygplatsen igen.

Hej då Stockholm. Tack för denna gång! D har skött sig exemplariskt men varit så trött och man märkte på honom emellanåt att det var mycket intryck och inte lika mycket vila.

Stockholm - dag 2

På lördagsmorgonen vakande vi och det var dags för hotellfrukost. Jag har "hype"at upp D med att på hotellfrukost för man äta allt på en gång, man behöver inte välja bara en sak. Han ville ha allt och åt hur mycket som helst.

Resten av dagen spenderade vi på Skansen. Vi såg sengångare och fiskar och krokodiler. Vi åt god lunch på Solliden. Tittade i gamla husen och fick t.o.m hjälpa till at städa som man gjorde på 1930-talet. D fick åka karusell och leka på lekplatsen.
Vi tjatade om förr i tiden i alla gamla hus. När D såg leksakerna sa han "Lekte barna de i förr i tiden?"

Efter en lång dag vilade vi en stund på hotellet innan vi ät kvällmat på Barcelona. (Helt omöjligt att få med D på bild nu för tiden.)

Stockholm - dag 1

I fredags morse gick vi upp tidigt för att ta flygbussen till Ängelholms flygplats. Väldigt smidigt! På flygplatsen mötte vi upp mamma/mormor och sen var det dags att flyga. D tyckte det var lite läskigt och blev lite orolig men så fort vi var uppe i luften sov han sig igenom resten av flygresan.

Framme i Sthlm lämnade vi väskan på hotellet sen åkte vi vidare till Naturhistoriska Museet. Det fanns en dinosaurieutställning och D var överlycklig. Det fanns både skelett och riktiga dinosaurier, det var till och med någon som rörde på sig. I högtalarna hörde man dinosaurie-fotsteg och rytande. Lite läskigt tyckte D att det var men ack så roligt!
Det fanns också en utställning om kroppen och hjärnan där man fick göra olika övningar. Bla fick man se 5 siffror i ty en halv sekund sen skulle man trycka på dom i storleksordning, man fick se en bild på en person och sen se om han kom ihåg ansiktsdrag och sådant och "bygga" gubben igen. Roligt och jag måste skryta och säga att jag hade typ full pott på allat!