Gå och rösta - Din röst är viktig!

Vi i Sverige lever i en demokrati, vilket betyder folkstyre. På söndag är det val. Gå och rösta! Även om du inte kan något om politik, inte bryr dig eller tycker att alla partier är dåliga gå och rösta. Rösta då blankt. Det visar att du är för vår demokrati! Din röst är viktigt!

Det är mycket diskussioner om Sverige Demokraterna överallt just nu. Många folk som säger att dom är rasister vilket upprör deras anhängare. Jag har precis varit inn eoch läst alla punkter på SDs hemsida och jag håller med, det låter väldigt bra. MEN titta på deras valkampanjsvideo, den visar tydligt deras åsiskt. Jag anser att den är mycket hotfull, fördomsfull och rasistisk! Massa kvinnor i burka och med barnvagnar kommer och "kör över/förbi" stackars lilla gamla tanten med sin rullator samtidigt som det spelas hotfull musik i bakgruden. Usch!

Jag litar inte på dem. Många av deras ledare har vait med i nazistpartie roch liknande. Vi minns väl alla Hitler? Tror ni han fick så stor makt för att folk visste att han skulle starta hela förintelsen? (Nu kommer många säga att man inte kan jämnföra Sd och Hitler, men jag menar bara TÄNK TILL!)


Tycker att Sd säger emot sig själva på vissa punkter,därför jag inte tror på dom. SD säger tex att dom vill "stoppa" invandringen för att hjälpa Sveriges invandrare till ett bättre liv först. Samtidigt säger dom att dom vill förbjuda hemspråk. Skolverket har gjort undersökningar som säger att barn med ett väl utvecklat hemspråk har lättare för att ta till sig svenskan och får en säker identitet. Då stjälper man väl snarare än hjälper genom att förbjuda hemspråk?

"Undersökningar visar att barn som behärskar sitt förstaspråk har lättare att lära sig svenska

    Eija Kuyumcu, språkforskare vid Rinkeby språkforskningsinstitut, förklarar fenomenet med att den
    som lärt sig ett begrepp på till exempel turkiska bara behöver översätta uttrycket till svenska.
    Likadant är det med skillnaden mellan skrift och talspråk, har man lärt sig strukturen på ett språk,
    är det lätt att knäcka koden till nästa."

"Eva Wirén menar att det även finns psykologiska förklaringar. Modersmålslärare fungerar som en kulturförmedlare som stärker elevens identitet och självbild."

Själv har jag inte bestämt mig vilka jag ska rösta på. Jag anser iaf att alla människor är lika värda, så om du är fattig eller rik. Jag anser att i ett modernt samhälle på 2000-talet bör alla som kan hjälpa till. Vissa har möjligheter att hjälpa mer, vissa mindre. Jag tycker att alla borde ha möjlighet till förmåner och förbättringar, inte bara dom högst upp på "samhällsstegen" I grund och botten är vi här tillsammans. Hjälps vi åt får vi det alla bra!

Vilka ska du rösta på på söndag?

/Tanja

(Kom gärna med kommentarer och argument. Alltid kul att höra vad folk tycker och hur dom resonerar. Dock vill jag inte höra saker som "Hade vi åkt till deras land hade vi aldrig fått bygga en kyrka" "Hade vi åkt till deras land hade vi varit tvugna att bara slöja" Detta är något av det mest omogna argument jag har hört. Om du nu anser att "dom" är så hemska, varför sänker du dig då till deras nivå? Kom med konkreta ordentliga argument tack!)


Kommentarer
Postat av: neli

hej :)

ja hennes musik är bra, men fan efter den här outfiten så har hon sjunkit lååågt i mina ögon.. så vidrigt!!

hoppas allt är bra med er :)

KRAM

2010-09-15 @ 20:32:01
URL: http://simplyneli.blogg.se/
Postat av: Anna

Dom begår fler brott än svenskar förhållandevis till hur många dom finns i landet.

2010-09-15 @ 21:37:43
Postat av: Bunny

Såhär beter sig Alliansen...



http://katidis.wordpress.com/2010/09/15/alliansen-dodar-radjur/



Mvh

2010-09-17 @ 18:00:18
URL: http://katidis.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0