Elysium

När jag såg trailern till Elysium tänkte jag direkt "Den filmen måste jag se".  Den verkade ha ett väldigt bra budskap och vara lite sådär samhällskritisk som jag gillar. Tji fick jag! Men vi börjar från början...
 
Året är 2154 och jorden är överbefolkad och förstörd. De rikaste skapade planeten Elysium dit dom flydde. På Elysium kan man bota alla sjukdomar och allt är fridfullt. Nere på jorden kämpar folk för att överleva varje dag. En svart marknad för biljetter till Elysium upprättas.
En dag skadas Max svårt på jobbet och botemedlet finns på Elysium. Han tar sig an ett farligt uppdrag för att komma dit för att bota sin sjukdom och öppna gränserna för alla.
 
Tyvärr tyckte jag att manusförfattarna missade att ta tillvara på budskapet i filmen totalt. Hela filmen bestod av slagsmål, blod och bortsprängda kroppsdelar.
Man fick ingen inblick i hur livet för människorna på Elysium ter sig. Hela filmen går ut på att någon psykopat jagar Max så att han inte ska komma till Elysium. (Spoilervarning!) Sen när han lyckats öppna gränserna slutar filmen tvärt. Jaha sen då? Vad händer med jorden nu då? Vad händer med Elysium? Jag hade gärnat sett att dom hade fördjupat sig lite mer i livet på Elysium och ägnat lite tid åt slutet när gränserna är öppna för alla.
Nää jag var väldigt besviken på filmen! Den kunde ha varit sååå himla bra men nu var det mest som vilken film som helst.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0