Lifesaver

I veckan hittade vi en fågelunge på marken utanför mitt jobb. Den var såå otroligt liten och söt. Tyckte till och med jag, djurvän som jag inte är;)
Alla stora kråkor sprang runt den och försökte få tag i den medans föräldrarna flög och försökte jaga bort den. Det var mycket traumatiskt alltihop! hehe
En kollega ringde en fågelexpert som förklade att ungen var inte skadad eller övergiven utan allt var skulle det skulle. Bofinken (tror jag det var) knuffar ut sina ungar ur boet när det är dags. Sen finns dom i närheten, matar och skrämmer bort fiender tills ungen kan klara sig själv. Lite oturligt hade ungen hamnat mitt på en öppen yta, helst ska dom ju hamna där det är vegetation.
Iaf så byggde vi ett litet skydd till den så kråkorna inte skulle få syn på den. Mamman flög sen fram och tillbaka hela dagen och matade den.
Nästa dag var det inte kvar, men den hade bajsat ner hela sitt skydd.
Jag hoppas iaf att den klarade sig som den skulle=)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0