Akilles-häl

Dags för lite allmänbildning då det var ett tag sen!
Jag skrev ju för ett tag sen att sömn är min Akilleshäl. För er som inte vet vad som menas med Akilleshäl och har varit otroligt nyfikna och rivit ert hår av förtvivlan ska jag nu berätta för er. Med uttrycket "Det är min Akilleshäl" menar man att "Det är min svaga punkt".
 
I den grekiska mytologin fanns det en hjälte som hette Akilles. När han var liten doppade hans mor Thetis honom i floden Styx, då det sas göra en osårbar. Thetis höll Akilles i hälsenan, som då inte doppades i vattnet, och det blev den enda punkten där osårbarheten inte tog.
 
Efter att Akilles hade krigat väl och dödat många hjältar i det Trojanska kriget sköt Akilles motståndare Paris honom med en förgiftad pil i hälsenan varpå han slutligen dog.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0