Plastfritt och giftfritt

Vi håller på att renovera köket. Nja inte renovera men rensa det från plast. Det första man märker när man börjar titta rundor på annat alternativ än plast är hur dyrt allting är. MEN det behöver fakstikt inte bli så himla dyrt ändå.
 
Istället för plastlådor till maten har vi köpt glaslådor på IKEA. Lite dyrare än vanliga i plast men inte superdyra som glaslådor är på andra ställen.
Stekspadar, slevar och annat till matlagningen köpte jag nytt i Ullared sist vi var där. Där kostade det inte många kronor.
 
D's barnmatsburkar diskas och återanvänds till att förvara fruktbitar eller D's lunch i.
 
PET-flaskorna med vatten har bytt ut till glasflaskor som en gång innehöll froosh. Dessutom är froosh 100% frukt så man behöver ju inte hälla utt innehållet för att komma åt flaskan ;)
För mindre än ett år sen hade jag aldrig brytt mig om jag använde plastredskap eller träredskap till matlagningen. Men än en gång nu när jag vet hur mycket gifter det finns i plast kan jag bara inte låta bli att se hur giftet flödar in i min mat varje gång jag står där vid spisen. (Haha överdrivet jag vet, men det är sant! Jag har väl livlig fantasi eller nått?)
Precis som jag inte tänkte på att jag en gång använde plast tänker jag inte så mycket på att jag nu använder trä,glas eller rostfritt stål istället. Man vänjer sig snabbt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0