The Big Short

Denna film är svårt att sammanfatta då den innerhåller många komplicerade delar men jag försöker!
 
The Big Short bygger på en verklig händelse. Filmen handlar om vad som utlöste den stora finanskrisen i Usa 2007/2008. Den förklarar varför och hur bostadsmarknaden och bostadslånsmarknaden kunde krasha, trots att det sas att det var osannolikt.
 
Michael Burry jobbar med fonder. Han har aschbergers syndrome och läser igenom alla tusentals papper om Bolån och bostadmarknanden. Han upptäcker att det bara är en bubbla och tror att denna bubbla kommer spricka. Han bestämmer sig för att gå till bankerna och satsa flera miljoner på att den spricker trots att detta aldrig hänt i USAs histora. Mark Baum, Jared Vennet och Charlie Geller får höras talas om detta och bestämmer sig för att även dom satsa mot bostadsbubblan. Spricker den blir dom alla rika!
 
Detta är som sagt en film som handlar om banker, Wall Street, siffror och nummer. Men trots att det låter väldigt tråkigt så var det riktigt spännande. Kom på mig själv flera gånger under filmen med att verkligen vara koncentrerad och tänka "detta är så spännade!"
Filmen är riktigt bra gjord och trots dess svåra innehåll så förstod man verkligen vad det var som hände. Alla svåra bank-termer förklaras pedagogiskt och logiskt.
 
Det var en riktigt bra film som jag verkligen tyckte om, men den tog på krafterna. Efteråt var helt slut, lite deprimerad och kände mig tom. Det är en väldigt korrupt värld vi lever i!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0