Naturligt gluenfria Korvbröd

Åh vilket bra recept jag hittar på korvbröd. Vi försöker äta glutenfritt, sockerfritt och tillsatsfritt här hemma och korvbröd är väl inte något av det egentligen, verken de vanliga elle glutenfria. så tänkte att jag skulle ge mig på att göra egna.
 
Testa detta recepet och det var superbra. Lättbakat och bra konsistens, dock smakade det kanske lite lite. Ska testa att lägga i något mjöl med lite mer smak nästa gång, typ teff eller bovete. Sen tyckte jag de blev för små. Gör nog bara ca 7 st nästa gång.
 
(10 st)
3 dl mandelmjöl
5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk himalayasalt
2 teskedar äppelcidervinäger
3 dl
kokhett vatten

3 äggvitor
 
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 175° C.
  2. Blanda ihop mandelmjöl, fiberhusk, bakpulver och salt.
  3. Koka upp vattnet. Rör i vattnet, vinägern och äggvitorna i mjölblandningen. Vispa med elvisp 10-20 sekunder.
  4. Dela degen i 10 delar och rulla ut. Lägg på bakplåtspapper med ca dubbla avståndet emellan då de dubblar i storlek. 
  5. Grädda i nedre delan av ugnen i ca 30-40 minuter. Låt svalna på galler. Förvara i frysen. Godast blir de om man grillar dem en stund innan servering!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0