7dagar

Nu kommer inläggen i fel ordning här. Innan man kan ligga på Bb måste man gå igenom en förlossning. Känner mig inte redo för det inlägget riktigt så Bb-tiden kommer först.
 
M föddes precis efter 35 fullgångna veckor. 1 h och 44 minuters skillnad mellan BB och Neonatal. Vi låg på BB i 7 dagar med neonatalvård. Dagarna var fulla med kontroller och provtagningar. 
Alla sa redan när han kom ut att detta är en stark "35a" och det blir inga problem med honom, dessutom kunde han suga och amma direkt vilket är rätt ovanligt tydligen. Trots detta var det rutinkontroller hela dagarna, temp togs 2 gånger om dagen, vägning varje dag, olika blodprov, blodsockertest innan matning, värmebädd och solbädd mot gulsot. Amma och pumpa var 2-3 timme för att få igång mjölken samtidigt som jag sondmatade för att han inte orkade vara vaken långa stunder. Detta tog cirka 2 timmar varje gång så det fanns inte så mycket tid över. Resten av tiden skulle vi ligga hud mot hud.
 
Jag snittade 3 timmars sömn per dygn de första dagarna och var helt yr av sömnbrist till slut.
 
Var själv största delen av tiden och det blev rätt ensamt med alla känslor. Dels inför ny bebis och dels all oro inför varje test.  Tredje dagen kom baby blues ungefär samtidigt som D började uttrycka att han saknade mig hemma och undrade varför bara M fick vara med mig. Mitt hjärta brast och jag bröt ihop lite. 
 
Det jobbigaste var sondmatningen. Slangen störde M så mycket och varje gång vi rörde slangen tyckte han det var obehagligt. Han kräktes massor varje gång vi sondmatade i början och personalen ensvisades med att mata hur mycket som helst. Till slut kom vi överens om att jag skulle amma och så skulle vi sondmata mindre mängder. M vande sig efter några dagar och vi kunde ge mer och mer mat.
 
Då var det dags för gulsoten att ta över. M hade värden över 300 och behövde ligga i solbädd med "solglasögon" för ögonen hela tiden förutom vid amning. När de plockade in allt kändes det jättejobbigt men som tur var gillade M det och låg och sov största delen av tiden.
 
7 långa dagar på sjukhuset, dock är jag ändå glad att M är så stark som han är och att allt bara var rutinundersökningar och åtgårder. Samtidigt så var allt nytt för denna mamma och jag behövde vänja mig vid alla nya saker!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0