Durrabullar

Haft haft riktigt stort sug efter bröd och kolhydrater sen jag blev gravid. Är dessutom inne i en bakperiod så har hittat lite nya recept på bröd och bullar. Det kommer upp lite recept här efterhand.
 
 
Durrabullar med chiafrö:
 
0,5 dl chiafrö + 1 dl kokande vatten
 
4,5 dl durramjöl
 
1,5 dl teffmjöl
 
2 msk psylliumhusk
 
50 gram jäst (har använt torrjäst)
 
4 dl ljummet vatten
 
0,5 dl rapsolja
 
1 msk honung
 
Blanda chiafrön med kokande vatten och låt de svälla. Blanda torra ingridienser och låt stå en stund för då vaknar tydligen jästen till liv (hehe läste det på nån baksida). Blanda olja, resterande vatten och honung och detta och chiafrö i mjölblandningen och blanda med degkrokar. Låt jäsa i ugnen på 30 grader i ca 40 min. Rullar 9 bullar och låt jäsa ytteligare 10 min. Pensla med ägg och valfria fröer. In i ugn på ca 200 grader 20-25 min. Låt svalna helt då de annars kan vara lite kletiga. 
 
Durramjöl och teffmjöl innehåller väldigt mycket järn, rapsolja och chiafrö innehåller mycket omega 3. Nyttiga bullar som passar utmärkt när du är gravid=)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0