Viking vs Nitro

Vilken barnvagn ska man välja, det är den svåra frågan. Det finns hur många märken och sorter som helst på marknanden. Våra krav på vagn var att den måste vara liten och smidig då vi har liten bil och jag är klen hehe. Då fanns det helt plötsligt inte så många alternativ kvar längre, vilket kanske egentligen var rätt skönt!
 
Vi väljer nu mellan Emmaljunga Viking och Emmaljunga Nitro. Det är egentligen två rätt lika vagnar, storleksmässigt är Viking 4 cm smalare och prismässigt är dom ungefär lika dyra.
Den största skillanden på vagnarna är enligt mig sittdelen. I Viking finns det så kallad ergonomisk sittdel. Man kan inte fälla bak ryggstödet och ligga helt rakt utan man lutar hela "stolen" neråt. I Nitron finns en vanlig sittdel.
 
Jag har googlat åsikter och tankar om ergonomisk sittdel och vissa är väldigt nöjda och för vissa funkar det inte alls. Det verkar bero helt och hållet på vilket sorts barn man får! Barn som tröttnar tidigt på liggdelen och är små passar tydligen utmärkt i en ergonomisk sittdel. Barn som är lite större och vill sova på magen/sidan passar bäst i en vanlig sittdel. Små barn är för stora för Nitron och stora barn är för stora för Vikingen. Det är ju inte så lätt att veta innan vilket sorts barn man får?
 
Har också försökt se om jag hittar någon ordentlig fakta om det här med ergonomisk sittdel. Finns det någon forsking som  visar om det är bra eller dålig? Är det bara en sak som är modern just nu och en fluga liksom?
 
Så nu har jag väldig beslutsångest här hemma. Viking eller Nitro? Någon som har tankar, erfarenhet och åsikter om just det här med ergomonisk sittdel?
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Röstar på Nitro, likadan liggdel har vi, rymlig, och bekväm för barnet.. :)

2014-01-17 @ 17:02:20
URL: http://selmeforsmalin.blogg.se
Postat av: Marita

Om man bara går på utseendet tycker jag att nitron ser mer robust och ombonad ut. Med tanke på att ditt barn kanske ska börja med sittdelen när det är vinter så skulle jag välja nitron.

2014-01-17 @ 20:15:06
Postat av: Me & My 5 Baby Dolls & gravid

Önskar att jag var till hjälp, men jag är också mitt i denna vagndjungel. Dock söker jag efter syskonvagnar... :/
Jag är inne på Emmaljungas double Viking, har hört bra om dem ;)

Hur går det för er?

Svar: Tack för ditt svar! Vi har bestämt oss nu tror jag! kommer upp en inlägg imorgon om vilken det blir=)
tanjaselma.blogg.se

2014-01-20 @ 13:10:59
URL: http://mybabydolls.blogg.se
Postat av: Jennie

Vi var först helt inne på super Viking men jag måste säga att jag ogillade den sittdelen något enormt när vi var och tittade. Den såg stel och omysig ut. Vi har bestämt oss för super nitro nu. Där kan man ju köpa vikings liggdel om man känner för det.
Anledningen till att vi kollar på super är att hjulen känns mer praktiska. Avskyr att köra vagnar med små hjul när det är snö eller man ska gå på skojsväg men vill samtidigt ha möjligheten att kunna ha en smidig vagn i storstadsmiljö.

En annan sak som väger för nitron är att det ingår regnskydf, insektsnät mm.

Men jag är ju som sagt partisk eftersom vi redan bestämt oss :)

Svar: Tack för ditt svar! Vi har bestämt oss nu tror jag! kommer upp en inlägg imorgon om vilken det blir=)
tanjaselma.blogg.se

2014-01-21 @ 01:18:26
URL: http://lillapyret.webblogg.se
Postat av: Emma

Du kan läsa på familjeliv om de olika vagnarna, hoppas du kommer fram till rätt beslut :) vi har valt en bugaboo camelon :)

Svar: Tack för ditt svar! Vi har bestämt oss nu tror jag! kommer upp en inlägg imorgon om vilken det blir=)
tanjaselma.blogg.se

2014-01-21 @ 10:07:59
URL: http://Emmasbloogg.blogg.se
Postat av: Martina

Tack för titten i min blogg och grattis till bebisen i magen! =)

Det här med vagnar ligger mig varmt om hjärtat, men jag håller med dig, det är mycket att tänka på och ju mer man googlar och läser runt, desto mer grötigt kan det bli. Speciellt om man väntar första barnet och att man av naturliga skäl inte vet vad som är bra/dåligt.

Enligt mina erfarenheter är det precis så som du läst dig till, alltså att olika slags vagnar passar till olika slags barn under olika slags perioder i barnets liv ;) Jag har haft uppemot 35 st olika vagnar till mina fem barn. Vissa har varit favoriter, medan andra har sålts ganska fort. Har testat det mesta, men fram till barn nr 5 var jag faktiskt emot ergonomisk sits. Behövde en smidig syskonvagn och köpte min allra första Bugaboo. Till små barn (upp till kanske 2 år) är den perfekt, sedan kan det bli lite trångt. Ang. ergonomisk sits så kan du se en info-film gjord av en sjukgymnast som kikat extra mycket på det här. Håller väl kanske med henne trots att jag fortfarande äger vår Bugaboo, men å andra sidan bor mina barn inte i sin vagn så jag hoppas att de inte skadas av den =)

http://www.youtube.com/watch?v=DMPXyOyp1V0

Till mina tre första barn körde vi med Emmaljunga. Känner dock inte riktigt att jag varken kan säga bu eller bä om Emmaljunga som märke idag. De har ändrats så otroligt mycket på ett par år bara och jag har tyvärr inte fastnat för någon av de nya modellerna. Tycker att dom är snygga och sådär, men tycker att citykorgarna är för små och sittdelarna för stora. Iaf de vanliga. Sen gillar jag inte att det är så himla mycket tyg på de vanliga sittdelarna. Både inuti och baktill på sufletten =) Då gillar jag vikingen bättre!

Har du varit och klämt och känt på olika vagnar? Testa även att fälla dessa och se om det känns krångligt, svårt och tungt. Vår Bugaboo Donkey är lite halvjobbig att stuva in i bilen, men man får in snitsen snabbt och när den väl är fälld går en så pass stor vagn ändå in i en liten Skoda Fabia. Har du läst lite på min blogg så antar jag att du vet att jag älskar vår Bugaboo Donkey ;) Tipsar jag bekanta om en vagn så är det den! Älskar de stora luftfyllda hjulen som gör att vagnen, med barn i, i princip rullar av sig självt. Just denna modell kan man ju göra om till syskonvagn, men det är absolut inte ett måste. Det är bara en extra funktion, skulle jag vilja säga. Har själv aldrig varit med om en smidigare vagn när man t.ex går och handlar eller går på en liten utflykt. Sidokorgen intill rymmer massor och är dessutom väldigt snygg. Prismässigt är Bugaboo lite dyrare än Emmaljunga, men väljer du att beställa från t.ex Holland så blir denna faktiskt billigare än en Emmaljunga! ;) En stor skillnad mellan dessa två är även andrahandsvärdet. Det är kanske inte det första man tänker på när man köper sin första vagn, men det kan ju faktiskt hända att ni eller barnet inte trivs med ert val och har man då köpt en sprillans ny vagn, vill man inte förlora alltför mycket. Köper man en Bugaboo från Holland, kan man i princip sälja den ett år senare för samma pris som man själv köpte den för.

Skulle jag vänta första barnet och verkligen verkligen ville ha en Emmaljunga, skulle jag kolla efter en begagnad. Har sett att många säljer sina Vikings redan efter någon månad, då är de ju i princip nya! Är du med i gruppen "Barnvagnar!" på facebook? Om inte så tycker jag att du ska gå med där! Där finns massor av bilder och jag vet att någon jämförde just Bugaboo Donkey och Emmaljunga Viking. Det finns även en separat Emmaljunga grupp som du kan ansöka till. Båda dessa har även köp/sälj album så där kan du säkert få napp om du skulle vilja få ner priset på en Viking eller Nitro ;)

Förlåt om det blev lite rörigt svar, men det finns så himla mycket att tänka på vid vagnköp ;) Lycka till! =)


Svar: Tack för ditt svar! Den filmen har jag fått länkad till mig av någon annan också. Den va rju väldigt bra! Vi har bestämt oss nu tror jag! kommer upp en inlägg imorgon om vilken det blir=)
tanjaselma.blogg.se

2014-01-22 @ 10:48:05
URL: http://www.femnyporsalt.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0