Profylax kurs på RundoSund

Förra helgen var vi alltså på en profylaxkurs i Malmö på RundoSund. Vi åkte därifrån mycket nöjda med helgen även om det är svårt att riktigt förstå då detta är vår första förlossning.
 
I kursen ingick det mycket fakta och många övningar.
 
Vi börjar med faktan. En barnmorska ledde kursen och berättade väldigt sakligt och faktamässigt vad som händer under en förlossning. Vad som sker i kroppen, vad som sker i rummet, vad kan man förvänta sig, olika reaktioner och olika scenario som är vanliga. Hon visade tydligt med dockor och en hemmastickad livmoder. hehe
 
Huvudordet under hela helgen var AVSPÄND. Därför pratades mycket om hur man slappnar av. Vi fick avslappningsövningar att träna på.
 
Sen kommer vi till det viktigaste i profylaxen. Andningen! Vi gick igenom 4 olika viktiga andningar och vi fick öva på dem. Jag höll på att dö av skratt och hade svårt att fokusera inför 9 andra par!
 
För min mans del var det skönt med kursen då han såklart fick mycket konkret fakta att ta till sig. Han fick också många konkreta övningar han kan använda sig av för att "underlätta" för mig under förlossningen.
 
Så de närmaste månader ska det övas avslappning, massage och andning här hemma.
 
Det blir högsta betyg på kursen från oss just nu iaf. Sen får jag återkomma efter förlossingen om det var användbart eller inte!
 

Kommentarer
Postat av: Marita

Andningen fick jag inte alls till. Andades alldeles fel och resultatet blev att jag inte fick luft. Men har fått två barn utan så det ska nog gå bra för dej också.

Svar: Ja vi får väl se hur det går med andningen när det väl är dags=)
tanjaselma.blogg.se

2014-03-25 @ 16:21:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0