Bearnaisesås

Vi äter inte så mycket halvfabrikat här hemma. Dels för att det finns gluten i det mesta och dels för att vi inte vill att D ska äta massa "skit". Men det betyder ju att jag får laga allt från grunden. Det senaste på min repetoar är hollandaisesås och bearniasesås. Det tog lång tid innan jag vågade ge mig på det. Man har alltid fått höra att dom såserna är "Såååå svåra att lyckas med". Men så är det inte alls. Det är väldigt lätt att göra och blir väldigt gott dessutom!
Har blivit en baddare på både bearnaisesås och hollandaisesås så tänkte dela med mig av receptet som jag lagar efter.
 
Bearniasesås:
4 ägg
150 gram smör
1 tesked torkad dragon
2 teskedar vitvinsvinäger
½ scharlottenlök
 
- Blanda dragon, riven scharlottenlök och vitvinsvinäger i en liten skål.
 
- Smält smöret och låt det vila.
 
- Knäck äggen och separera vitorna från gulorna. Se till så att gulorna hamnar i en stor glas-eller plastskål.
 
- Vispa upp äggulorna med elvisp över vattenbad. Vispa till önskad "tjocklek".
 
 
- Vispa i det smälta smöret, lite i taget. Lämna bottensatsen kvar i kastrullen.
 
- Vispa sist i vitvinsvinäger blandningen.
 
Skulle ägggulorna bli för varma och såsen skära sig är det lätt att fixa till. Knäck ett eller två ägg i en ny skål, vispa upp det och vispa i den skurna såsen.
 
Se nu till att testa och så får jag höra sen vad ni tyckte! Vill ni ha receptet på hollandaisesås också? Det är rätt snarlikt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0